PROJECT Autovrije stad

Duurzaam verplaatsen, Duurzaam verplaatsen - Autoluw en verkeersvrij
In uitwerking
De Brugse binnenstad autovrij maken.

De Brugse binnenstad autovrij maken en zo Brugge als echte fietsstad profileren.

Ontdek hier de projectfiche van de groep met alle info:

projectfiche_autovrije_binnenstad.docx

Milieuvriendelijk, gezonder, goedkoper (benzineverbruik), minder lawaai, gezelliger, veiliger, meer mogelijkheden voor fietsstallingen

Brugge kan hierdoor een echte fietsstad worden

Ambitie om de allerbeste fietsstad van Vlaanderen waar te maken

Autoluw maken voor de bewoners (paaltjes / vaste tijdstippen?)

Stadsbestuur, De Lijn, studiebureau, scholen

Inwoners, toeristen, bezoekers, winkelcliënteel, rolstoelgebruikers

Met andere woorden: iedereen

Intelligente paaltjes, kleinere stadsbussen en het voorzien van ringbussen, een tram of bussen naar de ring en de randparkings

Een leefbare mobiliteit in de regio van Brugge met de nadruk op het openbaar vervoer en alternatieve transportmiddelen (fietsers, voetgangers, over het water)

Websites (stad Brugge), verkeersborden, reisagentschappen, De Lijn, pers, social media, dienst toerisme stad Brugge

Voorstel doen van de Bruggelingen naar de overheid

Iemand moet naar het bestuur gaan met voorstellen, een petitie, ...

Reactie

Wouters Eric
Prachtidee ! Telkens ik na een uitje in Nederland terugkom in mijn stad, hunker ik om ook hier te kunnen toeven in een verkeersvrij centrum zoals het al jaar en dag kan in bv. Amsterdam, Etten-Leur, Middelburg, Rosendaal, Rotterdam, Utrecht enz. In ons eigenste landje kan het ook, waarom dan niet in ons Brugge ?
Henry
Allereerst een compliment voor Uw mooie stad! Ik ben geen autorijder,heb geeneens een rijbewijs dus verfoei soms de autorijders en hun parkeergedrag. Laten we wel wezen,.....de automobiel is de koets van nu ! Handig voor grotere afstanden,maar ook soms iets teveel. Autovrij ,tja klinkt heel leuk,maar er hangt ook een heel groot nadeel aan. Je bant het dagelijkse verkeer en handel uit het centrum. Wat blijft over ? Een prachtig historisch centrum,als een museum.....toeristische winkels ,restaurants en musea. Ik zie het regelmatig in andere zgn Unesco-steden : de ziel is eruit. Het worden openluchtmusea met bijna openings en sluit tijden. Ben zelf uit dicht bij Amsterdam,een stad waar "het" altijd wel gebeurde. Langzamerhand een stad waar weinig meer gebeurd en de grachtengordel e.o een openlucht attractie is geworden. Toeristenindustrie/disney. Bussen met teveel en steeds meer bezoekers voor een dag. Het hart gaat langzamerhand uit de stad.Behoud uw stad ook voor uw bewoners die het de charme geven,anders worden het mooie gebouwtjes zonder brugge's leven !
Filip Lersberghe
Ik vrees dat wij daar in Vlaanderen aan Politieke Moed ontbreken. Wij willen, maar durven niet ? Wij willen een verkeersvrij Brugge of liever verkeersluw, maar TJA ? We doen dan ook alles om het verkeer via centraal gelegen parkings binnen Brugge te loodsen. En DAT, DAT is NIET goed. En iedereen wil één of meerdere auto's met liefst een plaatsje voor de deur.
van steen jan
Een stad verkeersvrij maken is een evolutie die jaren duurt. Het aantal verkeersvrije straten neemt toe. Het destijds ingevoerde lussenplan voor het verkeer was toen ook een stap in de goede richting maar is nu achterhaald, het zorgt immers voor duizenden nutteloos gereden km. met fijn stof, lawaai e.d. als gevolg.
Dieter G
Hierbij aansluitend: In andere steden is men bezig met interessante projecten om de winkels in de stad gezamenlijk hun goederen te laten leveren vanuit een depot buiten de stad. Lijkt me een geweldig project. Ecologischer én minder transport in de stad.
Sofie.Verheye@b...
Dag Dieter, ook dit zal er komen in Brugge met de partner CityDepot. CityDepot, dat opereert vanuit een distributiecentrum aan de rand van de stad, neemt goederen in ontvangst in naam van de handelaar of vervoerder en levert die goederen in de binnenstad. Dit gebeurt veilig, gebundeld, duurzaam en op maat, onder andere met elektrische voertuigen. CityDepot biedt bovendien bijkomende diensten aan, zoals de retour van glas, het verzenden van postpakketten en oplossingen op het vlak van e-commerce voor bedrijven en ondernemers. Deze efficiënte distributiewijze – stadinwaarts én staduitwaarts – komt niet enkel de handelaars en vervoerders ten goede, maar ook de lokale besturen en de inwoners. Minder vrachtwagens, minder geluidsoverlast en minder CO2-uitstoot verhogen immers de leefbaarheid van de binnenstad. Voor de ontwikkeling van slimme stadsdistributie in Brugge en omgeving gaat CityDepot een samenwerking aan met logistiek dienstverlener Transport Gheeraert. CityDepot neemt zijn intrek in het opslagcentrum van Transport Gheeraert in Brugge/Loppem.
Alberto Paganini
Fantastisch! Brugge lijkt me de ideale binnenstad om autovrij te zijn. Raar dat overal in Europa grote autovrije zones in het centrum van de steden ontstaan en in Brugge mag men nog op de Markt, Zuidzand- en Noordzandstraat met de auto rijden. Autovrij: goed voor de longen en het zenuwstelsel van kinderen, bewoners, toeristen en bezoekers.
Alain Arickx
Autovrij of toch minstens autoluw zou een hele verademing zijn en de Brugse binnenstad zou er veel aangenamer door worden. Nu is het een hel als je in 't stad moet zijn. Nadeel: er is een kans dat fietsers niet meer in de binnenstad kunnen als er geen auto's meer zijn. Veel voetgangers lopen nu al in het midden van de straat, elke dag opnieuw zie ik dat gebeuren. Naar mijn mening roept Brugge slogans als "Brugge fietsstad" maar in werkelijkheid zetten ze volop in op het autoverkeer. Er is althans in de praktijk niets te merken van die fietsstad maar misschien is dat iets wat enkel op papier bestaat.
lieve maeckelbergh
Randparkings...Goed idee! Autovrij? Ik zeg nee! Per fiets geraak je nu al moeilijk door de hordes toeristen die niet steeds op het voetpad blijven zoals het hoort. Indien Brugge autovrij wordt , loopt iederen op straat en wordt het voor fietsers onmogelijk om door het centrum te fietsen. Bovendien is het voor elke Bruggeling die een eigen wagen bezit, zeer onpraktisch om die wagen buiten de wallen te zetten. Moeten ze dan te voet met hun boodschappen, kinderen,...naar hun huis? Ik woon al jaren in het centrum van Brugge, fiets er dagelijks en ondervind nauwelijks hinder van de auto's. Minder auto's in het centrum door meer randparkings vind ik een goed idee...volledig autovrij niet. ..daar is de Bruggeling niet mee gebaat... Enkel de rand bewoners die een keer per maand willen komen winkelen, maar dan wel thuis hun auto lekker voor de deur kunnen plaatsen. ..
Noêl Geirnaert
Volledig akkoord, de binnenstad is geen reservaat. Bewoners moeten bereikbaar blijven voor bezoekers en ook zelf hun auto kwijt kunnen in hun buurt.

Pagina's

Jouw reactie