Reactie toevoegen

Filip Vermeulen
beste Lieven, eerste en vooral :De Damse Vaart bestaat bij mijn weten al langer dan 200 jaar, maar goed. Voorts ik moet P Vandervlist gelijk geven, de vaart moet/kan opnieuw bevaarbaar worden en samen met het Dampoortcomplex en het kattesas in de omgeving van de Langerei beschermd worden als waterbouwkundig erfgoed. Dit is de historische verbinding met de zee, de toegang tot de voorhaven Damme. Vreemd dat de verloedering zo lang heeft kunnen doorgaan, toeristen die richting Damme fietsen kunnen soms hun ogen niet geloven. De dam die u "de stenen brug" noemt, zou feitelijk moeten verdwijnen. Dit is/was een tijdelijke constructie en vormt m.i. momenteel een bouwovertreding. Een complete heraanleg van de Damse Vaart Zuid annex het opkuisen van de in puin gevallen restanten van de kaaimuren zou al een mooi begin zijn. Er bestaat en RUP, annex duurbetaalde studie, een aanmeerplan voor historische vaartuigen, museumboten en zelfs woonboten, waarin de bestemming van dit stuk kanaal werd vastgelegd. Maar daar gebeurt vooralsnog niets mee. Het wordt tijd dat er een eind komt aan het getouwtrek tussen de waterwegbeheerder (nv wenz), de provincie en de stad Brugge.