Wandelen op de Reien

Andy Luypaert
Historische stad in ontwikkeling, Duurzaam verplaatsen, Treffen, Treffen - Reien en andere waterwegen, Historische stad in ontwikkeling - Reien en andere waterwegen, Duurzaam verplaatsen - Reien en andere waterwegen
Goedgekeurd
Trendy wandelpontons in het stadscentrum

Wandelen of zitten op het water, bijvoorbeeld van aan 'Du Phare' tot aan het Jan Van Eckplein op trendy wandelpontons met af en toe een zitplaats. Dit als alternatief voor de voetpaden langs de Langerei.
Vanop het water krijg je een volledig ander beeld van dit beschermde stadsgezicht. Op die locatie zijn er hoge kademuren en geen aangrenzende tuinen waardoor er weinig tot geen hinder is voor de buurt. Mensen kunnen onmiddellijk aansluiten op de wandelpaden langs de Damse Vaart; van het centrum van Brugge tot in Sluis op en langs het water. Daarnaast kunnen er interessante tussenpunten gemaakt worden, zoals ter hoogte van het seminarie. Indien dit niet lukt, kan er bekeken worden of er af en toe tijdelijke of permanente drijvende terrasjes geplaatst kunnen worden aan de horecazaken palend aan het water. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn ter hoogte van het Minnewater kasteel. (Geïnspireerd op Milaan.)
 

Reactie

Filip Vermeulen
beste Andy, een prima idee, bestaat reeds in Gent (o.a. aan de ketelvest). Dit is niet eens zeer duur te om realiseren met drijvende steigers of pontons. Maar: zorg dan ineens dat het Kattesas achter café DuPhare opnieuw opengesteld wordt voor (plezier) vaart, dan kunnen kleine historische scheepjes of andere pleziervaartuigen ineens aanmeren aan deze drijvende steigers. Dit hoeft niet storend te zijn; in de coupure is de jachthaven een toegevoegde waarde, met de vele karakteristieke tot pleziervaartuigen omgebouwde voormalige vrachtscheepjes. Vreemd genoeg lees ik in een verslag m.b.t de bescherming van de omgeving van de Lange Rei, dat o.a. schepen Decleer niet van zinnens is om boten toe te laten op deze waterweg. "Ze" hebben dat in het verleden ook niet gedaan, omdat daar nooit boten hebben gelegen. Dat is meteen "democratisch" beslist, zonder kennis van zaken, me dunkt. Tot nader order was en is de Lange Rei nog steeds een bevaarbare waterweg, er voeren ooit grote zeilschepen, sleepspitsen, motorvrachtschepen, lichters en zelfs een Hollandse tjalk als woonboot/schildersatelier. Voor de geïnteresseerden, zie beeldbank Brugge. De foto's tonen boten tot in de jaren '70, o.a. in aan de kade van de nu gesloopte gistfabriek en het kattesas. Ter info: het terecht geklasseerde kattesas onderging in 1992 (?) een zeer grondige en dure restauratie, waarin de sasdeuren compleet werden vernieuwd, en de beweegbare brug werd vervangen door een nieuw exemplaar. Het hele sluiscomplex is volledig operationeel, maar werd sedert de restauratie nooit meer gebruikt om boten te versassen. Zeer Spijtig. Hetzelfde verhaal met het coupuresas. Het niet gebruiken van dergelijke mooie infrastructuur ter ontsluiting van de Brugse bevaarbare binnenwaterlopen, dat is pas verspilling van middelen en mogelijkheden. Een gemiste kans, waar blijkbaar niemand het potentieel van inziet?
Sabien Stieperaere
Prima te realiseren. Momenteel is de Potterierei zo slecht begaanbaar dat een 'vlonder' op het water toch enig soelaas zou bieden. Bovendien zou een zwevend terrasje kunnen gemaakt worden waarop ouderen uit de buurt (bejaardentehuis in de buurt) een ontmoetingsplek hebben niet ver van hun 't(e)huis'. Het mooie zicht op de huizen is mooi meegenomen. Uiteraard zou het zeer toegankelijk moeten zijn...ook voor rolwagens, rollators enz. Waarom zouden we geen nieuwe bestemming geven aan bevaarbare waterlopen. We moeten toch echt niet altijd 'terug naar het verleden' of een voorbeeld nemen aan Gent, waar ze een peperdure laadbrug hebben moeten bouwen over een zogenaamde bevaarbare waterloop aan de achterkant van hun operagebouw - omdat er misschien ooit nog eens een militaire vloot zou moeten passeren in tijden van oorlog ? De restauratie van de sasdeuren en de beweegbare brug kunnen vast nog nuttig zijn voor kleinere bootjes...moest dat nog kunnen of mogen.
de toekomst van...
Tijdens de komende Triënnale (mei - september 2018) komt OBBA me thet project 'The Floating Island' aan de Langerei ter hoogte van de Snaggaardbrug. OBBA geeft een nieuwe dimensie aan architectuur en verlegt haar grenzen. In Brugge maakt het bureau ruimte voor een nieuwe wandeling, op het water! Nestel je en beleef de stad vanuit een geheel nieuw perspectief terwijl de Reien onder je door kabbelen.

Jouw reactie