Levendig maken van Sint-Michiels

Buurt aan de beurt - Sint-Michiels, Creëren en werken, Creëren en werken - Economische uitstraling van de stad, Treffen, Buurt aan de beurt
Nieuw idee

Het centrum van Sint-Michiels verliest haar ziel. Desondanks de pogingen van sommige zelfstandigen verliest het centrum Sint Michiels haar levendig karakter. Ondanks de nieuwe lovenswaardige initiatieven  blijft het centrum van onze gemeente een slapend centrum. Wij hebben vooral een oudere doelgroep in Sint-Michiels wonen, daarop kunnen we misschien inspelen. Een groot verschil met Sint-Andries. Wat kunnen we hier aan veranderen? 

Samen met vele buurtbewoners betreuren wij het feit dat de Lidl op Sint-Michiels is verdwenen. Nu rest enkel nog Delhaize, wat voor veel mensen duur is, en de Carrefour Express, waar de kwaliteit van de producten niet altijd ideaal is. Het zou fijn zijn om er opnieuw een betaalbare supermarkt te hebben!

Reactie

Sofie.Verheye@b...
De stad heeft niet alle kaarten in handen om dit centrum weer levendig te maken. Dit hangt ook af van handelaars, nieuwe projecten, bewoners, enz. Een manier waarop de stad wel kan ingrijpen op toekomstige ontwikkeling is via een RUP. Meer info hierover vind je op https://www.brugge.be/ruimtelijke-uitvoeringsplannen-en-plannen-van-aanleg Er werd een RUP voor de Koning Albert I-laan opgemaakt waarin de kernversterking van Sint-Michiels een speerpunt is. Ondertussen werden er al enkele projecten gerealiseerd die kunnen bijdragen tot de levendigheid van Sint-Michiels. Deze projecten zijn momenteel aan de rand van het centrum van Sint-Michiels te vinden, denk maar aan de Xaverianensite en de voormalige Paverko site. (Kleinschaligere) projecten als deze zouden in de toekomst ook kunnen in het centrum van Sint-Michiels. Er zijn verschillende sites die (her)ingevuld kunnen worden. Er is hierbij ook aandacht voor voorzieningen voor ouderen en voor studenten. Bij supermarkten en andere handelszaken gaat het over vraag en aanbod. De ketens houden zelf een marktonderzoek om te bekijken wat de omgeving graag wilt. Supermarkten zoals Lidl, Delhaize, ... bekijken zelf de panden in de buurt en maken nadien de keuze om een winkel te openen of niet. Als stad kunnen wij hier niet op inspelen aangezien het over de private markt gaat.

Jouw reactie