Ademruimte in de binnenstad
Geef de binnenstad terug aan de fietsers en de voetgangers en ban de wagens uit de centrumstraten. Brugge was in de jaren '90 pionier op het vlak van duurzame mobiliteit met de opmaak van een mobiliteitsplan. Intussen hebben veel andere steden sterkere maatregelen genomen en duidelijke keuzes gemaakt. Dit laatse blijft in het centrum van Brugge te weinig uitgewerkt. Brugge heeft veel troeven, waardoor er nagedacht kan worden over de vrijgekomen ruimte bij het bannen van de wagens uit het stadscentrum. Enkele voorbeelden: extra groen, fietsparkings, speelstraten, sfeervolle pleinen met ruimte voor terrassen, rustplaatsen, openbare voorzieningen, ... Op die manier kan het openbaar domein terug gegeven worden aan de voetgangers, de fietsers, de kinderen, ... Deze ingreep mag uiteraard niet onbezonnen verlopen (vergelijk het met het toekomstplan van Brussel), maar moet doordacht onderzocht en uitgewerkt worden door een team van mobiliteitsexperts, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en kunstenaars. En voor zij die twijfelen: de economische return op termijn is gegarandeerd!
Reactie
Jouw reactie