Reactie toevoegen

Filip Vermeulen
beste Andy, een prima idee, bestaat reeds in Gent (o.a. aan de ketelvest). Dit is niet eens zeer duur te om realiseren met drijvende steigers of pontons. Maar: zorg dan ineens dat het Kattesas achter café DuPhare opnieuw opengesteld wordt voor (plezier) vaart, dan kunnen kleine historische scheepjes of andere pleziervaartuigen ineens aanmeren aan deze drijvende steigers. Dit hoeft niet storend te zijn; in de coupure is de jachthaven een toegevoegde waarde, met de vele karakteristieke tot pleziervaartuigen omgebouwde voormalige vrachtscheepjes. Vreemd genoeg lees ik in een verslag m.b.t de bescherming van de omgeving van de Lange Rei, dat o.a. schepen Decleer niet van zinnens is om boten toe te laten op deze waterweg. "Ze" hebben dat in het verleden ook niet gedaan, omdat daar nooit boten hebben gelegen. Dat is meteen "democratisch" beslist, zonder kennis van zaken, me dunkt. Tot nader order was en is de Lange Rei nog steeds een bevaarbare waterweg, er voeren ooit grote zeilschepen, sleepspitsen, motorvrachtschepen, lichters en zelfs een Hollandse tjalk als woonboot/schildersatelier. Voor de geïnteresseerden, zie beeldbank Brugge. De foto's tonen boten tot in de jaren '70, o.a. in aan de kade van de nu gesloopte gistfabriek en het kattesas. Ter info: het terecht geklasseerde kattesas onderging in 1992 (?) een zeer grondige en dure restauratie, waarin de sasdeuren compleet werden vernieuwd, en de beweegbare brug werd vervangen door een nieuw exemplaar. Het hele sluiscomplex is volledig operationeel, maar werd sedert de restauratie nooit meer gebruikt om boten te versassen. Zeer Spijtig. Hetzelfde verhaal met het coupuresas. Het niet gebruiken van dergelijke mooie infrastructuur ter ontsluiting van de Brugse bevaarbare binnenwaterlopen, dat is pas verspilling van middelen en mogelijkheden. Een gemiste kans, waar blijkbaar niemand het potentieel van inziet?