Michel Monbaliu en Kevin Vanderbeke
Historische stad in ontwikkeling, Historische stad in ontwikkeling - Stadsbeeld
Nieuw idee

Brugge ontving recent een conceptsubsidie waarbij een masterplan zal opgemaakt worden voor een aantrekkelijke kustgemeenschap, namelijk 'Brugge aan Zee'. Meer dan een industriële en logistieke haven, moet 'Brugge aan Zee' opnieuw een aantrekkelijke plek worden om te wonen en te vertoeven, om te leven en te beleven.

Zeebrugge is de havensatelliet van Brugge, vijftien kilometer verwijderd van het stadscentrum, ontstaan rondom de vissershaven en industriële haven. De grootschaligheid en dynamiek van de internationale haven en poort tot Vlaanderen, contrasteert met de gefragmenteerde deelgemeente die zijn historische roeping als maritiem / toeristische bestemming deels kwijtraakte. Een exponent van de demografische, economische en toeristische veranderingen, is de geïsoleerde Visserswijk, ingesloten tussen de militaire en industriële voorhaven, de twee havensluizen en de Kustlaan. Deze wijk ontstond rond de oorspronkelijke vismijn langs de Albert-en tijdokken, die nog steeds - sinds het verplaatsen van de visveiling-activiteiten - op zoek is naar een positieve dynamiek, ondanks haar blijvende aantrekkingskracht voor dagjestoeristen (op zoek naar verse visproducten) en ondanks enkele private en publieke investeringen in en rondom de jachthaven.

Reactie

Piet Vandenkerkhove
Het is blijkbaar nog niet echt doorgedrongen dat de komst van de cruiseterminal (in 2017) een serieuze stimulans kan betekenen voor dit stadsdeel. De zeehaven van Brugge verwacht in 2017 een kleine 170 aanlopen van cruiseschepen met ongeveer 700.000 mensen aan boord. De meeste schepen komen vanzelfsprekend van april t/m oktober, maar zelfs in januari zijn er minimaal 5 aanlopen. Een kleine helft van de bezoekers stapt aan het schip op een excursiebus en ziet Zeebrugge enkel vanachter het raam van die bus. Maar vele anderen organiseren zelf hun uitstap en zijn daarvoor aangewezen op openbaar vervoer of taxi's. Een deel van de passagiers houdt ook wel eens van een rustdagje. Vergeet niet dat ze meestal de dag voordien al London, Normandië of Parijs bezocht hebben en dat de dag daarop Amsterdam op het programma staat. Die mensen, die niet vooraf een excursie geboekt hebben, verlaten allemaal het terminalgebouw ter hoogte van de Rederskaai. En daar is het toeristisch aanbod momenteel niet bepaald erg uitgebreid. Toeristen willen winkels, horeca en recreatie in een aantrekkelijk decor. De plezierhaven ligt er al. Nu de rest nog.
Monique hermans
Juist maar naar de strandwijk zullen de passagiers zeker nu niet meer komen/restaurants gaan dicht en er zijn geen winkels meer en de Stella Maria kerk zit vol vluchtelingen.Niet veel toeristisch aanbod dus Laten we hopen dat er vlug wat verandert hier in de strandwijk die jaren geleden zo levendig was!!!
Ann Lambert - D...
Met de jachthaven als centrale aantrekkingspool kan men van Zeebrugge-centrum een eigentijdse handelskern combineren met kleine groene oases en kunst. Seafront kan een rendabel en attractief themapark worden, waarrond hippe popups van velerlei aard en gezellige markten van lokale producten tijdens het seizoen worden geconcentreerd. Tevens kan een duurzame verbinding worden voorzien voor fietsers en voetgangers tussen Zeebrugge-centrum en Zeebrugge-Bad.
evi
pfft, had gedacht daar iets te kopen, maar is zoveel leegstand.... dacht echt dat het tof kon zijn aan de kerk wonen in een appartement echt zoveel problemen daar?

Jouw reactie