Verkeersvrije straten en parkeerbeleid

Duurzaam verplaatsen, Duurzaam verplaatsen - Autoluw en verkeersvrij
In uitwerking
De winkelstraten verkeersvrij maken en het parkeerbeleid in het centrum herbekijken.

De Steenstraat, Zuidzandstraat, Geldmuntstraat en Noordzandstraat verkeersvrij maken. Hiernaast betalend parkeren in de volledige binnenstad invoeren met als doel de randparkings te stimuleren. De bewoners van de binnenstad wel gratis laten parkeren.

Reactie

Gudrun Bouckaert
Enkel deze straten verkeersvrij maken zorgt voor overlast in andere straten zoals bvb de Katelijnestraat, waar toeristen tot midden van de straat lopen om kiekjes te nemen of aan het kijken zijn op hun iPhone of stadsplan op zoek naar een bezienswaardigheid, met daar tussen slalom bellende, vloekende fietsers en dan nog vrachtwagens, bestelwagens en booskiijkende gefrustreerde automobilisten die op zoek zijn naar een parkeerplaats !!! Dus het gehele historische gedeelte autoluw maken vanaf alle aanwezige parkings in de stad ( zilverpand, Katelijne, Langestraat,...enz
Gudrun Bouckaert
Enkel deze straten verkeersvrij maken zorgt voor overlast in andere straten zoals bvb de Katelijnestraat, waar toeristen tot midden van de straat lopen om kiekjes te nemen of aan het kijken zijn op hun iPhone of stadsplan op zoek naar een bezienswaardigheid, met daar tussen slalom bellende, vloekende fietsers en dan nog vrachtwagens, bestelwagens en booskiijkende gefrustreerde automobilisten die op zoek zijn naar een parkeerplaats !!! Dus het gehele historische gedeelte autoluw maken vanaf alle aanwezige parkings in de stad ( zilverpand, Katelijne, Langestraat,...enz
Sofie.Verheye@b...
Het stadsbestuur zet in op een autoluwe binnenstad. In het beleidsprogramma 2019-2024 staat vermeld dat er op piekmomenten en in piekperiodes de drukste winkelstraten en pleinen zullen worden ingericht als voetgangerszone met aandacht voor heldere communicatie en signalisatie. Er wordt ook extra ingezet op randparkings waarbij er verschillende milieuvriendelijke shuttlebussen of openbaar vervoer de mensen van en naar de binnenstad brengt. Ondergrond parkeren moet steeds goedkoper zijn dan bovengronds parkeren. De ondergrondse parkeerplaatsen worden uitgebreid. De inwoners worden gestimuleerd om meer met de fiets van en naar de binnenstad te komen. De 'zeven km club' is voor iedereen die op minder dan 7 km van zijn werk of school woont. ze worden aangemoedigd zich met de fiets te verplaatsen.

Jouw reactie