Rechtstreekse treinverbinding Rijsel - Brugge

Duurzaam verplaatsen - Openbaar vervoer, Duurzaam verplaatsen
Nieuw idee
Een rechtstreekse treinverbinding tussen Rijsel en Brugge zou een extra stimulans kunnen vormen voor toeristen om Stad Brugge te bezoeken.  

Hoewel er een eerder voorstel bestaat over een rechtstreekse busverbinding tussen Rijsel en Brugge, zou een rechtstreekse treinverbinding -waar mogelijkheid is tot één tussenstop- voor een kwalitatiever vervoer kunnen zorgen en zo kunnen leiden tot een toename van het toerisme in Brugge.

Reactie

Geert en Ilse
Goed idee, niet alleen om toeristen via Rijsel naar Brugge te krijgen, maar ook omgekeerd om een betere ontsluiting te krijgen per trein naar Rijsel en het uitgebreide TGV-net dat daar vertrekt of toekomt richting Parijs en Zuid-Frankrijk en naar de luchthaven van Rijsel. Nu is vaak een lange en dure omweg via Brussel nodig.
Sietske Meulebrouck
Volledig eens met jullie!
Bram Pauwels
Ook volledig mee eens. Ik spoorde vroeger soms naar Parijs voor vergaderingen. Een uur tot een uur en een kwart rijden en parkeren en wachttijd naar Rijsel, een uur TGV naar Paris-Nord en 3 kwartier metro tot aan la Défense. 21 EUR parkingticket voor een dag in Rijsel zou even goed een treinticket Rijsel-Brugge kunnen zijn. Om maar te zwijgen over reizen naar het Zuiden (In 3 uur sta je in Lyon, in 4 uur in Valence enz.).
joseph vandenberghe
Goed idee! Misschien is dan een snelle verbinding met de Eurostar mogelijk naar Londen of Parijs. Zo moet men de omweg via Brussel niet meer doen. Misschien is ook een vlotte verbinding naar de luchthaven van Rijsel mogelijk.
Michiel Vanroose
Zeer goed idee. Ik heb als Bruggeling 3 maanden in Rijsel gestudeerd. Momenteel doe je er een kleine 2 uren over per trein. Met de auto doe je er een uur over (grenscontrole & werken niet meegerekend uiteraard). Rijsel heeft heel wat te bieden. In de metropool wonen er meer dan 1 miljoen mensen, het trekt toeristen aan en de ligging is perfect: tussen Londen, Parijs, Brussel en dit met telkens een sterke treinverbinding (vooral vanuit Lille Europe dan met de Eurostar & TGV). Een tussenstop in Kortrijk lijkt me het meest logische. Op die manier komt er ook een rechtstreekse verbindingen tussen het zuiden en het noord van West-Vlaanderen.
Larridon Frans
Heel blij met dit nieuws. Reeds op 1 juni 1980 bekwamen wij met Spoorslag - die dit jaar precies 40 jaar bestaat - de eerste LILLE-BRUGGE-OOSTENDE na de oprichting van de NMBS als seizoentrein. Op 14.12.14 werden de directe treinen Lille Flandres - Brugge doorgeknipt en werd de reistijd Brugge - Kortrijk, die vanaf 28 mei 1978 slechts 39 minuten duurde verlengd naar 59 minuten voor 51 km op een spoorlijn die geschikt is voor 120 km per uur. Gelukkig is er opnieuw verbetering in zicht. Via het HST-knooppunt Rijsel kunnen toeristen uit Londen en uit Parijs - wanneer de NMBS mee wil - in 55 minuten vanuit Rijsel in Brugge geraken zoals zij dat enkele jaren geleden bewezen hebben met een seizoentrein.
Van Moerbeke Toon
Inderdaad, dit is een absolute must. Vorig jaar ben ik teruggekeerd met het vliegtuig Bordeaux-Lille, dan taxi naar station Lille en gedacht dat ik op de kortste tijd wel in Brugge zou staan. Zelf ondervonden wat een onmogelijke treinverbinding het is vanuit Lille naar Brugge. Er kan toch geen enkele toerist zijn die het openbaar vervoer neemt om vanuit het Noorden van Frankrijk (Lille) naar Brugge te komen voor een weekendje weg ! Hoog dringend dat men dit aankaart en ook verandert. Daarna maar hopen dat er geen stakers zijn die ons andermaal negatief in beeld brengen...
Didier Delattre
Een uitstekend en logisch idee. Op hoop van zege ! Didier Delattre
Paul vande Walle
Mijn echtgenote is Frans en gaat regelmatig Haar kinderen opzoeken in Paris en ook Zij Komen regelmatig Naar Brugge - Paris /Lille 55 min Lille/Brugge meer Dan 2 uur als alles normaal verloopt.
Michel Maertens
Schitterend initaitief! Proficiat. Maar zelf ben ik reeds 10 jaar bezig met dit dossier. Ik kan er ondertussen een lijvig boek over schrijven. Langs alle kanten werd ik geboycot, ondanks het feit dat hiervoor een breed (publiek) draagvlak bestaat. Hopelijk blijft het deze keer niet opnieuw bij veel woorden en weinig daden. Een vlotte, directe intercity treinverbinding met Lille (Europe), waarbij de uurregeling perfect is afgestemd op de aankomst- en vertrekuren van de Eurostars uit Londen en de TGV's uit diverse hoeken van Frankrijk, is zondermeer de ideale oplossing. Maar mijn jarenlange strijd hiervoor, heeft mij geleerd dat dit idee niet op sympathie kan rekenen van de NMBS. Het zou mij hier te ver leiden om te verduidelijken waarom. Maar gezien een intercity treinverbinding weinig tot geen kans maakt, werd uit realistische overwegingen destijds geopteerd voor een alternatieve busshuttle tussen Brugge (station) en Lille Europe. Dat is een veel realistischere piste, dewelke op korte termijn kan gerealiseerd worden (indien de lokale overheid dit onvoorwaardelijk wil steunen). Wat mij telkens opnieuw opvalt in dit dossier is het feit dat men telkens opnieuw het warm water wil uitvinden en men totaal niet geïnteresseerd is in de uitgebreide dossierkennis van mensen die hier al jaren mee bezig zijn. Dit zou veel tijdswinst kunt opleveren nochtans. Niettemin hoop ik dat dit voor Brugge strategisch belangrijke dossier eindelijk eens gerealiseerd wordt. Veel succes ermee!

Pagina's

Jouw reactie