Openbaar vervoer na 20u30'

Antoine De Beir
Duurzaam verplaatsen, Duurzaam verplaatsen - Openbaar vervoer
Nieuw idee

De mogelijkhed krijgen om met het openbaar vervoer na 20u30' in de deel- en omliggende gemeenten te kunnen bereiken aan een eerlijke prijs. Eventueel taxi's aan een lagere prijs laten rijden in plaats van De Lijn.

Reactie

Fien
Super idee! Ik heb nooit begrepen waarom we overdag zo'n vlotte verbindingen hebben in Brugge en dan ineens na 20u30 niet meer met het openbaar vervoer vanuit de deelgemeenten terug naar het centrum kunnen?
Sofie.Verheye@b...
Beste Antoine, Vanaf 14/12/2014 is het concept van de Avondlijnen Brugge veranderd. De Avondlijn Brugge bestaat uit vaste lijnen binnen Brugge en tussen Brugge en de randgemeenten. De wijzigingen zijn de volgende: ten eerste kunt u aan alle haltes van de rit op- en afstappen en met dezelfde lijn heen- en terugreizen. Ten tweede krijgt u een reistijd met een vast aankomstuur op uw bestemming. Zie ook: http://static.delijn.be/Images/4640_ALB_Nieuwe%20folder_v06_LR_tcm3-5928.pdf
Joost Jonckheere
Het openbaar vervoer in Brugge vind ik niet aangepast aan de lokale behoeftes. De bussen rijden overdag rond met zeer hoge frequentie op trajecten die vaak niet zeer gevraagd zijn. Op buslijn 2 bijvoorbeeld is vaak te zien dat ze leeg rondrijdt, de frequentie van deze bus bedraagt echter 20 minuten. Wellicht is het parcours niet goed gekozen. Bovendien rijdt deze bus vaak door te kleine straten die niet voorzien zijn voor dergelijke grote stadsbussen. Het traject start kort na 5 uur in de ochtend tot ongeveer 20u 30. Gelukkig valt het gedaver en geraas dan stil. Nog eens nachtbussen inzetten neemt het laatste beetje rust die men nog heeft helemaal weg en vind ik daarom niet verantwoord. Elektrische kleine stadsbussen of taxi's vind ik daarom een veel beter alternatief als het over latere uur verplaatsingen gaat. Dat latere uur kan dan eigenlijk best starten na de avondspits rond 18:00u ipv pas na 20u30.
Ann C.
In Nederland bestaat het systeem van treintaxi: mits voorlegging van treinticket of abonnement brengt een taxi je aan lagere prijs op je bestemming . Hetzelfde zou men in Brugge 's avonds kunnen toepassen voor wie een lijnabonnement heeft en/of een treinticket/abonnement. De frequentie van 1 avondlijnbus per uur is rampzalig , zeker in combinatie met de trein.Mocht tijdens de week om 23:10 nog een bus rijden...dat zou al een mooie verbetering zijn. En als dit te verlieslatend blijkt.....de treintaxi is daar een perfecte oplossing voor. Dit zou meer werk scheppen voor de taxis, de reiziger geraakt sneller op zijn bestemming en het eventuele verlieslatend effect van de grote avondlijnbussen zou kunnen gecompensserd worden. . De vaste avondlijnrit waarbij men nu overal kan op/afstappen is wel al een belangrijke goede verbetering tegenover de oude regeling.

Jouw reactie