Méér dan de brug van Steenbrugge

Hein Verbeke
historische stad in ontwikkeling - infrastructuurwerken, Historische stad in ontwikkeling
In uitwerking

De Vaartdijkstraat doortrekken tot op de ring voor doorgaand verkeer. Het Kanaaleiland krijgt op die manier een nieuwe invulling; denk maar aan de Cactuszaal en een congrescentrum. Hiernaast een goede ontsluiting voorzien. De  Yachtclub verhuist naar Steenbrugge, een kan een nieuwe halfhoge brug komen in Steenbrugge (eigentijds, technisch haalbaar en betaalbaar), jachtbootjes kunnen vlot door. Tot slot is het verkeer in de Baron Ruzettelaan en de zijstraten nog enkel mogelijk voor plaatselijk verkeer van Assebroek en Sint-Kruis.

Reactie

Genny Giraldo
Geweldig idee, ik stem voor 200% hier mee.
La Tort'A Patiserie
Mijn stem voor een geweldig idee!!!!
Arne Verrecas
Volledig mee akkoord! Er heerst een vreemde tegenkanting voor dit idee. Men wil de Vaartdijkstraat per se autovrij houden. Die straat wordt inderdaad door veel fietsers gebruikt die vanuit Oostkamp naar Brugge gaan, maar via de Baron Ruzettelaan passeren veel meer fietsers. Men vindt het blijkbaar interessanter om de ochtendspits door een woonstraat met een school te sturen, dan langs een industriegebied. Maak een snelle doorsteek via de Vaartdijkstraat. Laat de mooie brug van Steenbrugge voor wat ze is en gebruik het budget voor de geplande nieuwe brug voor de heraanleg van de Baron Ruzettelaan met één rijstrook in elke richting. De vrijgekomen ruimte kan dan ingevuld worden als een brede wandel-en fietsboulevard die breed genoeg is om ook plaats te bieden aan skeelers, skaters..., Finse piste, speelpleinen, tramlijn.... De tankstations in de Baron Ruzettelaan, die gericht zijn op het doorgaand verkeer, kunnen dan ook verplaatst worden naar de Vaartdijkstraat.
Hein Verbeke
Bedankt Arne voor je commentaar en steun !! Veel bewoners van de Baron Ruzettelaan (en dat zijn er toch heel veel) zijn voorstanders. Alleen horen we dat niet altijd !!
Jan Hermant
Ik merk dat bewoners van een typische (en historische) invalsweg (Baron Ruzettelaan) zich profileren om "hun" straat stil en rustig te maken ten koste van een historisch stille trekweg (Vaartdijkstraat) die dan maar een luide snelweg wordt, meerderheid beslist? Laat ons dit in een bredere context analyseren en vermijden dat een meerderheid de logica opeist.
Bruno Misseeuw
Ik ben zelf geen bewoner van de Baron Ruzettelaan maar van Nieuwenhove (Oostkamp) en het huidige voorstel lijkt mij toch ook een gepaste oplossing. Het lijkt mij logischer dat doorgaand verkeer via de vaartdijk geleid wordt .. Dat de vaartdijkstrazr een historische stille trekweg zou zijn lijkt mij geen tegenargument, ik vraag me af wat daar nu de grote waarde van is of zou zijn. Het lokale verkeer kan verder de Baron Ruzettelaan gebruiken .. het doorgaandverkeer door de Baron Ruzettelaan sturen heeft geen enkele toegevoegde waarde lijkt mij.
Sofie.Verheye@b...
De Vlaamse Regering maakte op 17 november 2017 bekend dat de oude brug vervangen zal worden voor een hoge brug voor auto’s (ten noorden van de huidige brug) en een beweegbare brug voor fietsers en wandelaars.

Jouw reactie