De Shopperlocker

Jan Lannoo
Treffen, Treffen - Stadsbeeld, Creëren en werken, Creëren en werken - Economische uitstraling van de stad
Besproken

Om het autoloze shoppen te bevorderen, is het goed om op centrale locaties in of vlakbij winkelstraten kluisjes te voorzien. Shoppers kunnen daar hun boodschappen tijdelijk bewaren om intussen verder te shoppen, iets te eten of te drinken, naar de film of een evenement te gaan. Die kluisjes worden ondergebracht in gebouwen met openbare functie (zoals het Concertgebouw, het postkantoor op de Markt, het Belfort, de betaalparkinggebouwtjes op 't Zand, de In&Uit gebouwen, de Biekorf) of in nieuw in te richten gebouwen die als openbaar toilet zullen worden gebruikt of de kluisjes worden geïntegreerd in nieuwe bushaltes. Om de herkenbaarheid te vergroten, heten al deze locaties 'de Shopperlocker'.

De handelsgebuurtekringen en de dienst economie en werk 

Reactie

Sofie.Verheye@b...
De dienst economie en werk van de stad nam dit idee mee in de opmaak van het nieuwe winkel- en horecaplan. Er werd hiervoor gekeken naar Leuven waar er dergelijke lockers zijn op de Ladeuzeplein. Er hangt echter een vrij hoog prijskaartje aan dergelijke lockers. De financiering hiervan wordt dan ook verder bekeken, al dan niet via cofinanciering binnen een Europees project.
Jan Lannoo
Hoe staat het met de introductie in Brugge van de Shopperlocker? De krant De Morgen meldt op vrijdag 8 april dat Gent start met een proefproject dat net hetzelfde is als het idee van de Shopperlocker: <Zeulen met loodzware boodschappentassen is straks verleden tijd in Gent. De stad gaat van start met een proefproject waarbij uw boodschappen in een kastje in de buurt van uw wagen bewaard worden. Gent trekt maar liefst 170.000 euro uit voor een experiment voor handenvrij winkelen. Met die som wordt een proefproject gefinancierd op voordracht van schepen van Economie Christophe Peeters (Open Vld). Wie winkelt in de uitgestippelde zone kan zijn boodschappen laten leveren bij afgesloten kastjes in de nabijgelegen parkeergarages. De winkelzone situeert zich in de buurt van de Brabantdam, de Gouvernementstraat, de Koestraat en de Kortedagsteeg. Wie in de deelnemende handelszaken iets koopt, kan dat laten leveren in de parkeergarages Kouter, Center, Zuid en Reep, allemaal ook in het centrum gelegen. De vzw Lab van Troje, een organisatie die bezig is met stadsontwikkeling, mag het experiment opzetten. En gaat in de komende weken met de betrokken handelaars aan tafel zitten. Volgens Peeters is er veel enthousiasme, maar tegelijk zijn er ook best wel wat vragen. Bij de kledingzaak Hot Couture klinkt alvast enthousiasme. "Ik kan me voorstellen dat sommige handelaars dit zullen verwelkomen. Het zal afhangen van de uiteindelijke kostprijs van het project, maar als die beperkt blijft, zit er wellicht wel iets in", klinkt het.> Volledig artikel: http://www.demorgen.be/binnenland/gent-gaat-shoppen-zonder-handen-bd93f290/
Sofie.Verheye@b...
Dag Jan, dit idee wordt momenteel verder opgenomen door de dienst economie en werk van de stad die dit verder onderzoekt. Wel is het zo dat de aankoop van dergelijke lockers een behoorlijke kostprijs met zich meebrengt, wat zonder bijkomende middelen niet evident is om te lanceren.
Nicholas van Vl...
Dag iedereen, Heb hetzelfde idee al eens geopperd bij de mensen van Interparking. Er zijn ruimtes in die parkings die niet gebruikt worden. Er hangen camera's in deze parkings wat toch ook een extra veiligheidsgevoel moet geven. De grootste troef natuurlijk is dat de parkings 24 op 24 open zijn. Maar nooit geen antwoord gehad van Interparking. Misschien iets dat de stad kan stimuleren om toch wel te doen mits een soort kleine huurprijs te betalen aan Interparking. Lockers in de ondergrondse parkings. De toerist of dagjesmens zou de stad heel dankbaar kunnen zijn. Lockers die er nu zijn in de musea voldoen niet. Historium sluit te vroeg. Station ligt niet centraal genoeg.

Jouw reactie