Het Fietsival en de Brugse fietsfacts in een notendop

31 oktober 2017

Brugge is een echte fietsstad. Niet voor niets riep de krant De Standaard Brugge recent uit tot dé fietsstad van Vlaanderen. Bovendien kwam Brugge uit een enquête van Test Aankoop naar voor als meest fietsvriendelijke stad in Vlaanderen. In het jaar waarin de fiets 200 jaar bestaat organiseerde Stad Brugge voor het eerst een Fietsival dat plaatsvond op donderdag 26 oktober in de Magdalenazaal, gepresenteerd door Ruben Van Gucht. Dit Fietsival was ook het jaarlijkse congres van de toekomst van Brugge. Over fietsen in Brugge werden namelijk heel wat ideeën ingediend via het webplatform van de toekomst van Brugge, gaande van een nieuwe fietsbrug tussen de Gent- en de Kruispoort, een fietsverbinding tussen Brugge – Zeebrugge, verhogen van de fietsveiligheid of inzetten op fietsstraten en fietsinfrastructuur.

Ochtendprogramma

Tijdens het ochtendgedeelte mochten we zo'n 135 aanwezigen verwelkomen, gaande van mobi professionals, tot zelfstandigen en geïnteresseerde Bruggelingen.

Eerst en vooral werden de Fietsfacts voorgesteld door burgemeester Renaat Landuyt en voorzitter van de Gemeenteraad Annick Lambrecht: 28 in het oog springende realisaties voor fietsers in Brugge sinds 2013. Een samenvatting.

Negen keer rond de wereld

Elke Bruggeling heeft minstens één fiets en bijna de helft van alle woon-werk + schoolverplaatsingen gebeurt met de fiets. Dat is het hoogste cijfer in België. De Bruggelingen fietsen daarmee negen keer rond de wereld per dag en besparen daarmee 14.000 ton CO2.

300 kilometer fietspaden

Om aan die grote groep fietsende Bruggelingen tegemoet te komen, werden de laatste vier jaar grote infrastructuurwerken gerealiseerd. We denken aan de Balkonrotonde, de fietsbrug over het kanaal Brugge-Oostende, de nieuwe fietsverbinding van de A11, de fietspaden in Ten Briele, ... Het Brugs grondgebied telt momenteel meer dan 300 kilometer fietspaden.

Fietsbergingen voor buurtbewoners en duizend publieke fietsparkeerplaasten

Brugge installeerde 300 fietsbergingen voor buurtbewoners en er kwamen duizend nieuwe publieke fietsparkeerplaatsen, waaronder in een fietsenparking onder de Markt.
Tegen 2018 komen er nog 150 stuks van een nieuw type fietsbeugel, het 'nietje'.

Wil je graag een fietsfacts boekje ontvangen? 
Mail je naam en je thuisadres naar toekomst@brugge.be

Hiernaast werden de fietsfacts in een filmpje verwerkt. Ontdek het hier

Vlaamse en Europese verhaal

Niet enkel het Brugse fietsbeleid werd toegelicht. Ook werd gekeken naar Vlaanderen en Europa. Wout Baert van Fietsberaad en Tom Ysebaert van De Standaard brachten het Vlaamse verhaal. Hun conclusie: het fietsgebruik neemt toe, er is voldoende budget aanwezig voor het fietsbeleid, maar dit wordt vertraagd uitgegeven door tal van procedures. Met andere woorden: schakel een versnelling hoger voor meer kwaliteit en veiligheid rond fietsinfrastructuur. 
Manfred Neun - de voorzitter van de European Cyclists' Federation - leerde ons dat 'active mobility' van groot belang is. Het aanmoedigen van jong en oud om te bewegen in de stad en dit door het gebruik van onder meer de fiets. 

De economische voordelen van het fietsen

Paolo Ruffino bracht een stuk over 'bikenomics' gebaseerd vanuit zijn ervaring in Nederland. Zo zijn er in Amsterdam 900 jobs in 300 verschillende fietsbedrijven. Goed voor een jaarlijkse omzet van € 100 miljoen. In Nederland zijn er 6.500 directe jobs in de fietsindrustrie, wat resulteert in een jaarlijkse omzet van maar liefst € 1,3 biljoen. Dit vertaalt zich ook naar het toerisme in Nederland: jaarlijks zijn er 1 miljoen fietsvakanties en 200 miljoen fietsdagtrips. Dit komt neer op € 500 miljoen aan jaarlijkse uitgaves door deze toeristen.

Het sociologische verhaal achter de fiets

Ana Santos bracht tot slot een stukje geschiedenis over de fiets, de industrie die erachter zit en het fietstoerisme.

Tijdens de pauze en de lunch achteraf was er uitgebreid de tijd om te netwerken en konden de aanwezig zelf een participatieve fietskaart samenstellen door goede en minder goede fietsplekjes aan te duiden. Deze kaart hangt nog tot eind december in 'Mijn Brugge' op het Stationsplein. Duid daar zeker ook jouw suggestie(s) aan! Hiernaast werd een 'fietsotopia' kaart opgemaakt volgens hoe Bruggelingen hun ideale fietsstad zien (tweede foto in de loop hierboven).

Herbekijk de presentaties van de sprekers én ontdek alle Brugse Fietsfacts via de linkjes hieronder.

 

Namiddagprogramma

De namiddag stond in het teken van Brugge als ‘kind- en jeugdvriendelijke stad’. Zo'n 250 kindjes van het vijfde en zesde leerjaar + eerste middelbaar uit de Brugse scholen waren aanwezig voor een leerrijke namiddag over Brugge fietsstad. De Fietsfacts werden voorgesteld door burgemeester Renaat Landuyt, er was een woordje over het project kind- en jeugdvriendelijke stad door schepen van Jeugd Franky Demon en het traject met De Batterie waarbij jongeren (uit Brugge noord, Brugge centrum en deelgemeente Sint-Kruis) nadachten over wat fietsen in een stad voor hen betekent, kwam aan bod. Dit resulteerde in vijftien vlaggen die nog tot en met 12 november te bezichtigen zijn in de twee grootste winkelstraten in de stad en aan de drie deelnemende scholen (De Tandem Sint-Kruis, Sint-Leo Hemelsdaele Brugge centrum en stedelijk onderwijs Brugge-Noord Lissewege). De making-off werd vastgelegd in een film die tot eind december te bekijken is in 'Mijn Brugge' of via deze link.

Lena Kleine-Kalmer van World Bicycle Relief kwam spreken over de kracht van de fiets in ontwikkelingslanden. Want de verplaatsing met de fiets in plaats van te voet naar school, maakt voor deze kinderen en jongeren een groot verschil. Schepen van Onderwijs Pablo Annys schonk in naam van de Stad Brugge een cheque van € 500 om deze organisatie een duwtje in de rug te geven. Hiermee kunnen een viertal fietsen specifiek gemaakt worden voor deze landen. Meer info over dit project via dit filmpje.

Hierna kwam Piet Verroens meer info geven over de verkeerseducatie route die er binnenkort aankomt in Assebroek en zong hij samen met een aantal jongeren het VERO lied.

Tot slot kwam ‘fietsprofessor’ Toon Duyck langs over een stukje geschiedenis van de fiets en werd er afgesloten met een spektakel van Velodroom waarbij twee teams tegens elkaar fietsten in de Brugse straten. 

De foto's hierboven brengen het fietsival mooi in beeld. De presentaties van het middagprogramma, samen met het pamflet dat met De Batterie werd gemaakt, kan je hieronder terugvinden.
 
Heel graag tot een volgende festival!

Tentoonstellingen

Naar aanleiding van het fietsival, lopen er twee fietstentoonstellingen in Brugge die zeker een bezoekje waard zijn:
 
In Volkskundemuseum
Naar aanleiding van 200 jaar fiets is de Velodroom - een privéfietsmuseum in Snellegem - van dinsdag 10 oktober 2017 tot en met zondag 7 januari 2018 te gast in het Volkskundemuseum. De traditiekast is gevuld met allerlei fietsattributen: lantaarns, bellen, merk- en taksplaten, fietspompen, reclameborden,… Daarnaast lenen de Onvergetelijke Retrofietsers van Ettelgem (ORE) een aantal van hun rijwielen uit. Die markeren een belangrijke evolutie in de fietsgeschiedenis.
Kom zeker een kijkje nemen!
Volkskundemuseum, Balstraat 43
 
In 'Mijn Brugge'
De fiets bestaat 200 jaar en dat mag gevierd worden. Naast het Fietsival op 26/10 in de MaZ starten we op 28/10 met een gratis tijdelijke tentoonstelling van revolutionaire en uitzonderlijke fietsen, in samenwerking met het Wielermuseum Roeselare. Deze speciale en historische fietsen zijn gratis te bekijken in ‘Mijn Brugge’ (Frank Van Ackerpromenade - Stationsplein) tot eind december. Daarenboven wordt ingezoomd op hoe Bruggelingen zelf hun fietsstad voorstellen op een kaart. Er wordt hierbij een film getoond over hoe Brugse schoolgaande jongeren die fietsstad ervaren. De openingsuren van 'Mijn Brugge' vind je hier

Zie ook

7 november 2017

Ben jij actief in een burgerinitiatief? Vul dan zeker deze bevraging van denktank Oikos in